Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
Sedí v galerii a jsou to většinou starší ženy. Jejich úkolem je nebýt vidět, současně hlídat exponáty.
Kustodka je i tématem včera otevřené výstavy Petra Duba. Výstava je už šestým pokračováním cyklu Start Up, ve kterém Galerie Hlavního města Prahy představuje v Domu U Zlatého prstenu mladé výtvarníky. Výstavní prostor je v přízemí a na rozdíl od ostatních expozic zadarmo, tedy ideální a bezbolestná příležitost, jak při cestě centrem rychle zjistit, co nového se na mladé scéně děje.
Objekty s tajemstvím Petr Dub (* 1976) působí v Brně a pro ty, kdo jeho tvorbu už znali, může být nová instalace překvapením. Absolvent Fakulty výtvarných umění VUT se v minulosti věnoval především abstraktním obrazům. Vystavoval nenapnutá, různě pomačkaná malířská plátna nebo je napínal na rámy, které byly z nepravidelných a různě nařezaných latí. Plátna začal natahovat i na různé nalezené předměty. Z jeho obrazů se tak staly objekty, které pod povrchem skrývaly tajemství. S tímto typem obrazů měl Dub zahraniční úspěchy. Loni se s nimi dostal do finále mezinárodní ceny Sovereign European Art Prize v Barbican Centre v Londýně. Letos je Dub mezi finalisty Essl Art Award.
Ovšem již před nějakou dobou začal Dub experimentovat s jazykem, který sice objevil při rozvíjení abstraktní malby, ale vyjadřuje se jím velmi realisticky: Z různě barevných pláten na stěny vymačkává a pomocí hřebíků fixuje textilní reliéfy, které až s fotografickou přesností zobrazují reálné předměty nebo postavy. To je i případ Kustodky. Její nevábnou postavu vytvořenou touto hadrovou technikou v galerii na první pohled vidíme. Přímo k ní se ale dostat nemůžeme, protože téměř celý její prostor je vyplněn pavoučí sítí z vlákna, které vychází z rybářské udice. Groteskní hlídačka Vlákna mohou symbolizovat bezpečností siločáry, kterými kustodka kontroluje pohyb diváků, nebo také abstraktní strukturu kontrastující s karikaturně pojatou postavou hlídačky. Umělec odkazuje ke galerijnímu provozu a od abstrakce se tak posunul až k téměř ilustrativní pozici. Ta je zřejmější pro toho, kdo si spojí použitý citát filozofa Jeana Baudrillarda s podobou groteskní kustodky: Babička je ve skutečnosti Baudrillardovým portrétem! Tento postmoderní myslitel se proslavil myšlenkou, že žijeme v mediálním světě, v němž je stále obtížnější poznat, co je skutečné a co je pouhým zdáním. A zde jako by filozof hlídal, zda je jeho podoba dostatečně matoucí. Ovšem pro ty, kdo nevědí, jak francouzský filozof vypadá, zůstává výstava jen výrazově působivou podívanou, k jejíž myšlence nenalézá klíč.
Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl, Lidové noviny, Kultura, str. 11 , 28.4.2011)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)