Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
Petr Dub (1976) se pohybuje na české scéně od počátku nového tisíciletí. V letech 2003 – 2009 absolvoval brněnskou FaVU, kde prošel třemi malířskými ateliéry (prof. Petr Kvíčala, Prof. Martin Mainer, prof. Petr Veselý). Mezitím studijně pobýval na pražské VŠUP v ateliéru intermediální a konceptuální tvorby Jiřího Davida (2005). Nyní pokračuje jako doktorand v brněnském ateliéru Václava Stratila. Autor experimentuje s obrazem a obrazovým formátem. Hledá cesty pro jejich nové uchopení a artikulaci. Jazyk malby, který byl na začátku jeho uměleckého vstupu vázaný na plochu, později transformuje do šířeji definovaného tvarosloví. Opouští kvadratický obrazový formát a vstupuje do prostoru. Navazuje tak na problematiku revize obrazového formátu, která se odehrávala ve výtvarném umění na přelomu 50. a 60. let 20. století. Za všechny připomeňme realizace malíře Jana Kotíka (1916 – 2002) z té doby. Že je tato problematika a její reinterpretace nyní pro současné umění aktuální ukazuje také nedávná výstava ve vídeňském MUMOKU nazvaná Malerei: Prozess und Expansion. Von den 1950er – Jahren bis heute.
V rámci projektu Galerie hl. m. Prahy STAR UP II, ve kterém již třetí rok představuje tato pražská instituce mladé začínající autory, zvolil Petr Dub jinou strategii. Poodstoupil od revize obrazového formátu a přistoupil k metodě intervence do galerijního prostoru. Tisková zpráva uvádí, že se autor inspiroval knihou The Conspiracy of Art francouzského postmoderního filosofa Jeana Baudrillarda (teoretika simulace a kritika socialismu). Motivem se Dubovi stalo „simulakrum“, zde patrně pojímané jako „vyprázdněný obraz“. Skepse k výrazovým možnostem obrazu je tu sublimována do konceptuální instalace tematizující prostředí galerijního provozu. Projekt autor nazval KUSTODKA, čímž stvrdil zaměření své pozornosti na určitý meziprostor galerijního provozu – na orgán vnitřní přímé kontroly návštěvníka.
Dovolím si zde uvést svou vlastní zkušenost (zkušenost návštěvníka), která je dle mého názoru pro vnímání této konkrétní instalace důležitá. Při vstupu na výstavu uvádí návštěvníka „do situace“ živý kustod. Příjemně společensky oblečený starší pán se mě tedy ihned u pokladny ujal s vlídnou vstřícností a doprovodil mě do oné jedné místnosti, kde se projekt odehrává. U vchodu jsem byl instruován o tom, že do prostoru výstavy lze vejít jen částečně, důrazně mě upozornil na sotva znatelnou bariéru, kterou tvoří síť vlasců, na jakousi „hranici“ mezi přístupnou a nepřístupnou částí výstavního prostoru. V přítmí, „na druhém břehu“, bylo vidět sedící postavu – karikaturu kustodky. Na jedné ze stěn byl – jako exemplum – umístěn obraz. Nikoliv sám za sebe, ale jako artefakt-znak, jako sématické gesto vztahu „autorství“ a „výstavního prostoru“, který byl ale v navozené skutečnosti ovládán zcela něčím jiným, nežli vystaveným uměním. Čím jiným? Především evokací vztahů. A to hned několika, najednou se překrývajících, například mezi návštěvníkem a nepřístupným prostorem, mezi fyzicky přítomným kustodem, čekajícím za našimi zády, a karikaturou sedící kustodky, mezi dvojím čekáním – v reálném čase u „pracujícího kustoda“ a mezi reálným časem výstavy u artefaktu „jakokustodky“, která v místnosti pobývá i po pracovní době, když se zhasne a jde se domů. Neméně podstatná je ovšem evokace vztahu mezi autorem výstavy, návštěvníkem a kustodem. Autor se tu připomíná malým obrazem s několika překrytými plochami a s textem: „Stáhni mě do…“ (Drag me to tate…). Největší prostor je věnovaný „zasíťování“ koridoru mezi „kustodkou“ a vstupujícím divákem. Kdo koho má kam stáhnout či vtáhnout? Nabízí se mnoho variant, kam koho mentálně přemístit a do jaké role či aktivity ho přeobsadit: nuda kustodky, aktivita hledajícího diváka-detektiva, rutinní práce kustoda-zaměstnance, potměšilost nepřítomného autora atd.
Co se tu objevuje, je téma očekávání, čekání a přečkávání. Kustodka je zaměstnancem instituce, který plní dle instrukcí své povinnosti. V přesně vymezeném čase pracovní doby dozírá na prezentované artefakty. Tráví tu, na „svém pracovišti“ tj. ve výstavě, placený čas. Stává se tedy prvkem, který ač není součástí výstavního záměru, je součástí výstavního prostoru, podobně jako protipožární opatření, šipky nouzového východu nebo klimatizace. Chtě nechtě vstupuje kustodka do kontextu výstavy jako kontrolní orgán, je dokladem zvýšené obezřetnosti vůči divákovi, je v podstatě aktem nedůvěry vůči návštěvníkovi, který potencionálně ohrožuje místo prezentace. Dub ji ale odděluje od diváka, zneškodňuje ji a uzavírá do jejího světa, do světa permanentního tichého čekání, do čekání, které se baudrillardovsky neustále diferencuje zacílením na různé druhy a horizonty čekání: čekání na to, až bude pauza na oběd, na svačinu, na kávu, na střídání, až bude konec pracovní doby, na dovolenou, čekání na návštěvníky, na jejich průchod a odchod ad. Kustodka je připodobněna k věčnému rybáři, který hodiny vysedává na břehu řeky a kterého mnohdy účel pobytu - samotné ryby - příliš nezajímají. Odtud patrně motiv rybářského prutu a sítě z vlasců.
Projekt je autorskou intervencí, která ale nesměřuje prioritně proti instituci ve smyslu politickém. Je spíše jakousi vedlejší „kontrolní šachtou“, která upozorňuje na provozní zázemí instituce a její výkonný aparát kontrolující návštěvníka, zda se při prohlídce chová podle návštěvního řádu. Pokud ho poruší, instituce dostupnými prostředky zasáhne. V mezidobí, kdy se „nic neděje“ dochází k paradoxnímu jevu: divák sleduje díla, kustod/-ka diváka. Určitě tu asistuje i kamerový systém, poplašné zařízení, pokladník, policie atd. Koho nebo co však sleduje autor? Možná tu hledá svou vlastní pozici, pozici někoho, kdo do tohoto aparátu vkládá svá díla, která jsou spojovacím článkem návštěvníka a instituce. Kdyby tu díla nebyla, vše by postrádalo smysl. Změnou symetrického poměru mezi počtem vystavených děl (1 kus!), počtem skutečných i fiktivních kustodů (1 skutečný, 1 fiktivní) a vědomým komplikováním návštěvy prostoru divákovi (omezený prostor, šero) je docíleno proměny galerijní prostředí v něco nepatřičného až přízračného. Je to mnohem více jakási godotovská čekárna na opakující se konec (konec pracovní doby, konec výstavního termínu) nežli „meditativní“ či „studijní“ prostor výstavní prezentace. „Opakující se konec“ je tu metaforou Baudrillardovy teorie „nemožnosti konce“ a tzv. doby posthistorické, doby bez existence otevřených horizontů a bez možností inovací. Horizont autorské pozornosti je tu přesměrován z uměleckých děl na opakující se provoz. Je to hra, která na pozadí adjustace postavy (a profese) kustoda do rámce výstavy a adjustace termínu výstavy do časového rámce výstavního programu instituce, tematizuje umělecký provoz, který nikde nekončí a nikde nezačíná. Před touto a za touto prezentací je oceán jiných projektů a výstav, těch, které už byly zrealizovány a těch, které teprve budou připraveny. Jediné penzum, které je třeba plnit, je zásobování rostoucích lidských mas a jejich potřeb. Vše ostatní je, řečeno skepsí Jeana Baudrillarda, iluze. A co si o tom myslí kustod? Možná se těší domů na fotbal.
Pozn.
1. Malerei: Prozess und Expansion. Von den 1950er – Jahren bis heute. Museum Moderner Kunst – Stiftung Ludwig, Wien. Kurátoři: Rainer Fuchs, Edelbert Köb, 9. 7. – 3. 10. 2010.
2. Tisková zpráva Start up II, Petr Dub/ Kustodka, 28. 4. – 31. 5. 2011, Dům U Zlatého prstenu, kurátorka: Sandra Baborovská, autor koncepce: Karel Srp
Dvojí kód Kustodky
Od nevinného žertu ke kritickému gestu (Petr Vaňous, Modern Art Revue, květen, 2011)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)