Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
Pamětní deska Hanse Kelsena
Anotace
Pamětní deska k uctění památky Hanse Kelsena, ikonického právního teoretika narozeného v Praze, vznikla z iniciativy Ústavu státu a práva AV ČR, v. v. i., poprvé iniciované již v roce 2014. Objekt se nachází na patě pražské obchodního komplexu Máj v místě rodného domu Hanse Kelsena, tj. na křižovatce ulic Národní
a Spálená. Princip plastiky zakládá na citaci Kelsenových pojmů "SEIN" a "SOLLEN", jež se staly fundamentálními kameny právní filozofie 20. století. Instalace je vyrobena ze surové oceli a leštěného titanu, jehož povrch zrcadlí vzájemnou závislost, protilehlosti a propojenost obou právních pojmů. Na levé straně objektu jsou uvedena nejdůležitější biografická data a právní díla autora, zatímco v horní části objektu je umístěna ampule s vodou Tichého oceánu sebranou v oblasti Berkeley, kde byl Hans Kelsen v roce 1973 na vlastní přání posmrtně rozptýlen.
O projektu
Nová umělecká plastika s titulem Dvě německá slova v českém veřejném prostoru na křižovatce Národní třídy
a ulice Spálená připomene historickou osobnost Hanse Kelsena, právního teoretika narozeného v Praze
dne 11. října 1881. Autorem plastiky je vizuální umělec a současný pedagog Akademie výtvarných umění
– Petr Dub.
Na patě budovy Máj v Praze se 20. 6. 2024 objeví permanentní umělecká plastika, jež připomene
důležitého českého rodáka se světovým přesahem, právního filosofa Hansa Kelsena. Kelsen je považován
za nejzásadnějšího právního filosofa 20. století a jeho dílo má dodnes zásadní význam pro mezinárodní právní vědu. Kelsenův osobní život navíc symbolicky opisuje překotné dějiny 20. století. Narodil se v Praze v období Rakouska-Uherska, odešel do Rakouska, kde se významnou měrou podílel na vzniku rakouské ústavy.
Před nacistickým režimem uprchl do Švýcarska a dále do USA, kde působil jako profesor na University of Berkley. Paralelně zastával roli právního poradce Komise Organizace spojených národů pro válečné zločiny
ve Washingtonu, zatímco v Kalifornii umírá 19. dubna 1973. Široké veřejnosti je Kelsen patrně nejvíce znám
pro svůj nadčasový výrok: „Demokracie je forma státu, která se nejméně brání svým protivníkům." (Verteidigung der Demokratie, 1934).
Plastika, která je umístěna na budově dnešního obchodního domu Máj, v místě, kde se Hans Kelsen narodil,
má za cíl důstojně uctít Kelsenovu památku, přitáhnout pozornost k jeho dílu, jakož i k architektonicky významné budově architektů Johna Eislera, Miroslava Masáka a Martina Rajniše z libereckého ateliéru SIAL. I z tohoto důvodu formát plastiky staví na přímé reinterpretaci části Kelsenova díla. Plastika sází na vizuálně úspornou formu a odmítá tradičně nabízející se princip figurativního ztvárnění podoby historické osobnosti.
Po obsahové stránce instalace sestává ze dvou protilehlých nápisů – německých slov "SEIN" a "SOLLEN",
které jsou klíčovými pojmy v Kelsenově právní filozofii. Termíny vycházejí z Kelsenovi knihy Ryzí nauka právní,
jež staví na právním pozitivismu 19. století. Oba pojmy ve vzájemném protikladu demonstrují snahu pojmenovat v rámci výkladu právní nauky (ne)závislost jednoho výrazu na druhém, a vztah mezi "tím co je"
a "tím co má být". Přeneseně lze říci, že Kelsen definoval právní hodnoty jako celistvou disciplínu odvislou nejen od základů humanistické filozofie, dikce práva, ale i od širších společenských podmínek. Vztah dané závislosti a vzájemné provázanosti opisuje i formální podoba nové plastiky.
Nápisy provedené z leštěného titanu se nacházejí v protilehlých pozicích, fungují jako vzájemně nastavená zrcadla a spoluutvářejí nový tranzitní prostor, kterým denně procházejí desítky tisíc Pražanů i cizinců. Objekty odkazují k českým dějinám spojeným s jazykovým prostředím habsburské monarchie a na Kelsenově příkladu demonstrují fakt, že lidské vědění nelze spoutat do geografických hranic. Současně zrcadlí vlastní okolí plné historické architektury, dnešního života města a jeho obyvatel, ale i reklamního smogu, jehož mimikry
částečně přebírají. Pozorný divák navíc v detailu většího z nápisů nalezne odkaz na zaniklý rodný dům Hanse Kelsena a sám se tak může poměřit se skutečnou výškou tohoto právního velikána.
Autor plastiky: Petr Dub
Kurátor realizace: Petr Agha
Investor: Máj Národní a.s.
Lokace: Národní 63/26, Praha 1, Nové Město, Česká republika, 50°4′55,92″ s. š., 14°25′10,92″ v. d.
Kontakt pro média: Mgr. Petr Agha , LL.M., Ph.D. (petr.agha@ilaw.cas.cz)
Webová prezentace projektu: http://www.petrdub.cz/hans-kelsen
Press Kit: ...
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)