Portfolio (Kateřina Tučková)
Nedávno na sebe upozornil jako jeden z nominovaných autorů na cenu Start Point 2009 a o několik měsíců později na cenu EXIT 2009. Aktuálně se s malířem a vizuálním umělcem Petrem Dubem můžete setkat při vytváření instalace v prostoru Egon Schiele Art Centra v Českém Krumlově nebo na něj můžete natrefit v ulicích Brna. Bude to ten muž, který za sebou směrem k vile Tugendhat potáhne vozík naložený šedesáti kilogramy jeleního shozu a na krku se mu bude klinkat fotoaparát Nikon D90. Petr Dub (1979) začínal jako bytostný malíř, který z ateliéru na Vyšší odborné škole umění ve Zlíně přestoupil do ateliéru Petra Kvíčaly na Fakultu výtvarných umění v Brně. I když vlastně ne tak docela a ne tak přímo. Lépe by se dalo říct, že Petr Dub začínal jako kuchař-číšník a že filozofie svíčkové v jejím obsahu i formě je pro něj dodnes důležitou otázkou. Pochopitelně, o trochu méně důležitou než odkaz, který si přinesl ze studia arteterapie na Akademii sociálně umělecké terapie v Táboře u Venduly Neumannové: Hledat, najít, držet, nepustit. „Na umění je ovšem báječné to, že nemusíme nic držet, můžeme ledacos upustit, a přesto to dává svůj smysl. Žít s uměním považuji za zázrak, ale současně i za rozhodnutí značně komplikující běžné fungování ve společnosti,“ říká Petr Dub.
Za dobu svých studií nabral řadu zkušeností. Praktických i teoretických v rámci studia v ateliéru Reného Hábla ve Zlíně, na FaVU v rámci práce v ateliéru Petra Kvíčaly a Václava Stratila, i v rámci stáže u Jiřího Davida a Milana Saláka na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. A těch životních v rámci častých výjezdů do zahraničí, během nichž strávil nejvíce času na Islandu. „Island pro mě zosobňuje model sociální společnosti, ve které lze žít plný život bez celé řady společenských konvencí, na které jsem přistoupil – tedy i bez umění. Sociální vztahy jsou na ostrově vystavěny na opravdovém osobním kontaktu. Je běžné tykat si s předsedkyní vlády, která je na holky, po práci v bance hrát v rockové kapele a o víkendech s rodinou vyjíždět na ledovce. Navíc mi jako workoholikovi vyhovuje, že jsou Islanďané extrémně pracovití.“
O tom, že Petr Dub je workoholik, se lze přesvědčit na webových stránkách www.petrdub.cz. K prezentaci jeho tvorby, kterou na nich spatříte, si lze přisadit ještě řadu výstavních projektů, které pomáhal koordinovat, od vlastních až po kolektivní, jako byl například mezinárodní projekt 2B2A, zabývající se spojením umění a architektury, jehož pilotní konference proběhla v minulém roce v Mikulově.
Z výběru jeho samostatných projektů stojí za zmínku především cyklus UNFRAMED z roku 2009, který byl nominován nejen na cenu Start Point, ale za který také v témže roce získal cenu rektora FaVU. Sám autor o tomto cyklu říká, že pro něj patří k těm nejzásadnějším proto, že shrnuje jeho současný postoj k malbě. V UNFRAMED se Petr Dub pokusil klást důraz především na odpoutání malířského plátna z jeho obvyklého kontextu. Vedle kontrolovaného zpracování ústředního motivu jednotlivých instalací ponechává plátno žít svým vlastním materiálním životem bez nutnosti podřídit se pravidelnému, blindrámem danému tvaru a nechává jej vyklouznout do prostoru. Výsledkem jsou neposedné objekty, které se linou prostorem kolem zdi v (ne)koordinovaném pohybu, jehož hravost je podtržena prací s galerijním osvětlením, intenzivní barevností pláten a jejich tvarovým kontrastem.
Přímým předchůdcem tohoto cyklu byl soubor objektů Transformers ze stejného roku, který s plochou plátna pracuje v opačném záměru: definovat obsah plátna blindrámem složeným ze zbytků předchozí autorovy práce. V prostoru obrazu-objektu se tak promítají rohy fiktivních rámů a výsledek pracuje s podstatou expanze do prostoru, kterou v evropském umění užívá Jan Maarten Voskuil. A kdybychom hledali linku jeho přemístění obrazu do prostoru, museli bychom zřejmě zajít až do roku 2007, v němž Petr Dub začal transformaci obrazu do objektu propracovávat. Tehdy vznikl cyklus Obraz jako prostorový a vizuální artefakt, jehož nejminimalističtější podobu bylo možno vidět v brněnské Vaňkovce na výstavě CZ-SK pod názvem Mezi podlahou a zdí.
Na mou otázku, jak je možné, že se tak vzdálil své výchozí poloze malby (kterou ovšem průběžně stále dělá), odpověděl: „Nepovažuji pro sebe figurální malbu za uzavřenou, i když termín ,klasická‘ je v mém případě s velkými uvozovkami. Momentálně je pro mě ovšem důležitější vydefinovat si slovník základních pojmů: Co dělat, proč to dělat a kde to dělat. Zajímá mě dílo jako fyzický artefakt. Pokud na zeď natahuji plátno ve tvaru grafického znaku Milky, neřeším kategorii, do které bude taková práce zařazena. Baví mě procesy, které spouští.“
Tvorba Petra Duba ostatně spouští řadu libých, nelibých i dalších procesů. Návštěvník se o nich může přesvědčit už v květnu na výstavě v jihlavské galerii Půda nebo na výše zmíněných webových stránkách, kde je vystavena celá řada jeho drobných i větších projektů. I těch, které se do prostoru galerií nikdy nepřenesou, protože autor takovou potřebu nepociťuje.
Portfolio (Kateřina Tučková, Art&Antiques, únor 2010)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)