Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
„Něco velikého se děje mezi námi, a ti, kdož jsou tím v srdci dotčeni aneb na tom spolupracují, pociťují hluboké štěstí, že jest to něco nového: vzkříšení umění stavitelského. Jasný a v světlé čistotě svého přísného mládí vzniká nový řád prostorů a děl, forem a lidí na zbořeništích zastaralých vzpomínek, smyslu pozbyvších nároků a špatně pochopených symbolů, a zde a onde a všude zdvihají se nová díla, jejichž tvar bylo by lze přirovnati k tvaru přírody na sklonku zimy, ještě beze všeho bohatství, a přec už ve všem naplněný přísliby a tuchami, že to jednou bude; tvar, jenž nečeká jiné ozdoby nežli ozdobu něžně milovaného a pečlivě chráněného lidského života...“
Tuto nadčasovou výpověď plnou entuziasmu z pera architekta Rudolfa Schwarze si může přečíst návštěvník na jedné z třinácti tabulí Stezky odvahy otevřené začátkem loňského listopadu v obci Psáry-Dolní Jirčany nedaleko Prahy. Realita, kterou ilustruje, ale s textem prudce kontrastuje. Nachází se uprostřed typické středočeské suburbánní zástavby.
Během loňského roku se v šesti středoevropských státech uskutečnil mezinárodní projekt CULBURB (Cultural acupuncture treatment for suburb). Jeho iniciátor pražské Centrum pro středoevropskou architekturu (CCEA) v rámci něj zaměřilo pozornost na problematiku předměstského osídlení středoevropských metropolí. Organizátoři vytipovali celkem osm sídelních celků - obcí nebo městských čtvrtí, které se v průběhu času z různých důvodů, ať již historických, geografických či vlivem specifického vývoje dané lokality, proměnily v nefunkční sídelní organismy s často nejasným statutem. Do otevřené výzvy vyhlášené CCEA na podzim roku 2011 se mohly hlásit projekty, jejichž společným cílem bylo prostřednictvím jednorázové intervence oživit vybraná předměstská sídliště a podnítit sociální interakci, která v sobě nese potenciál stát se katalyzátorem dalších pozitivních změn.
V České republice byly k účasti na projektu přizvány Psáry-Dolní Jirčany, jedna z obcí, jejíž formování sleduje specifický architektonický a urbanistický vývoj sídel v bezprostředním okolí Prahy v průběhu posledních dvaceti let, tedy fenomén masivní neregulované výstavby kolonií rodinných domů – sídlišť nejčastěji označovaných jako satelitní města. S tímto typem předměstské výstavby souvisí řada problémů. Ty se teprve v posledních letech pomalu dostávají do obecnějšího povědomí. Plynou z charakteru zástavby, z jejího vztahu k obci i k nedaleké metropoli. K zásadním problémům patří nízká infrastruktura, absence veřejného života, nárůst automobilové dopravy, nadměrné finanční zatížení obcí, ale především nevratná devastace krajiny. Jedním z dominantních je pak problematická sociální interakce mezi obyvateli budovaných kolonií rodinných domů i mezi nově příchozími a starousedlíky. Ta bývá většinou nulová, nebo naopak zcela vyhrocená a brzdí kultivaci samotných sídlišť a mnohdy i další rozvoj obcí.
Právě aktivovat a rozvinout sociální vazby v Psárech-Dolních Jirčanech a odstartovat tak proces, který by vedl k dlouhodobějším pozitivním změnám v lokalitě, se různými prostředky pokusili autoři čtyř vybraných projektů. Skupina Laboratory se rozhodla jednoduchým gestem zaktivizovat zájem občanů ovlivňovat směřování a kultivaci vlastní obce. Laboratory věnovala obnos na realizaci svého projektu obyvatelům Psár. Ti mohli prostřednictvím dotazníků navrhovat a následně zvolit, jakým způsobem má být částka využita pro rozvoj jejich obce. Autorské týmy ze Slovenska a Německa se rozhodly pracovat s dětmi a mladými rodinami. Pokusily se formou hry probudit zájem o poznávání prostředí, v němž žijí, a prohloubit vztah k němu, neboť právě identifikace lidí s místem podmiňuje jeho ohleduplné užívání a aktivní přístup k péči o něj.
Nejdůkladnější analýze podrobila prostředí suburbie trojice vizuálních umělců Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec. Autoři ve své umělecké intervenci pracují s formou naučné stezky. Má podobu dvanácti zastavení, propojujících starou zástavbu obce s nově vznikajícími koloniemi rodinných domů na jejím okraji a volnou krajinou. Umělci vybrali texty z odborných publikací a webů, které se zabývají problematikou suburbánní výstavby z různých hledisek. Přesto, že jde v některých případech o suché teoretické texty nebo mluvu legislativy, dokážou s nimi v rámci jednotlivých zastavení důmyslně pracovat. Využívají náznaku, protikladu, ale i lehké ironie. Porovnávají, do jaké míry se teorie setkává s praxí. Čtenáře se neptají. Otázky vyvstávají samy. Mnohá sdělení v daných situacích nečekaně silně rezonují. Snad nejsilněji pávě v nadčasové výpovědi Rudolfa Schwarze z úvodu knihy Staveniště Evropy. Jindy se texty mohou zdát jako příliš popisné. Ale ani popis zde není použit bezúčelně. Jak upozorňuje Pavel Hnilička ve své knize Sídelní kaše zaměřené na problematiku předměstské výstavby, právě popis je důležitým nástrojem předcházejícím hlubší analýze.
Jednotlivé informační tabule poukazují na obecně platné jevy a fenomény spojené s předměstím a autoři sami je komentují pouze volbou umístění. Přesto začíná být Stezka vlivem zjednodušených a druhotně zprostředkovaných zpráv médií vnímána jako kontroverzní a ze strany autorů konfrontační projekt. Oni sami do úvodu doprovodné mapky zařadili výrok, který skvěle vystihuje záměr jejich umělecko-urbanistické intervence: „Ku příležitosti kongresu v Římě v roce 1936 Le Corbusier ´architektonickou vycházku´ popsal jako prostředek k zakoušení architektury. Z architektury získáváme skrze vycházku pocit a médiem tohoto pocitu je otřes.“ Můžeme dodat, že nejen zakoušení architektury samotné, ale také jejího vnímání v širších souvislostech v rámci krajiny. S cíli projektu dobře koresponduje také zvolený název Stezka odvahy. Návštěva Stezky přináší prožitek místa a s ním spojené situace, specifického typu osídlení předměstského území s jeho problémy, ale i možnými klady. Tento prožitek nelze nahradit zprostředkovanou informací. Přesto, že může být, jak je ostatně každé stezce odvahy vlastní, v danou chvíli velmi nepříjemný, o to hlouběji se usadí v naší paměti a stane se cennou zkušeností, která může v budoucnosti dalekosáhle ovlivnit naše směřování a rozhodování.
Pojmenování intervence Stezka odvahy je výstižné i v dalších ohledech. Práce na projektu byla pomyslnou stezkou odvahy i pro samotné tvůrce. Také oni vycházeli z pozice laické veřejnosti ve snaze dohledat faktory a mechanismy, které se podílí na razantní proměně prostředí, v němž se pohybují, prostřednictvím různorodých zdrojů informací pro ně najít objektivní pojmenování a zprostředkovat je divákovi. Stezkou odvahy je tato procházka nesporně i pro návštěvníky. Neopisuje trasu, jež by měla stanovený významový konec ani začátek. Někdy se musíme vrátit, neboť se ocitneme na konci ulice, která nikam nevede. Některá z míst musíme projít dvakrát nebo je obejít. Cílem autorů není procházející mást a nechat je bloudit, ale zase jen poukázat na charakteristické aspekty tohoto prostředí. Slepé uličky tak mohou mimoděk vyznívat i jako metafora a podněcovat k otázce, zdali se právě zde budování sídel neocitlo zvoleným typem výstavby a jejího (ne)plánování v bezvýchodné situaci. V neposlední řadě si projekt díky svému názvu získal pozornost některých internetových výletníků, prostřednictvím kterých vstupuje do povědomí širší veřejnosti.
Účastníkem, pro kterého je Stezka odvahy v současnosti dozajista nejstrastiplnější, je vedení obce Psáry-Dolní Jirčany. Aktuálně čelí reakcím rozhněvaných obyvatel. Domnívají se, že právě vinou Stezky odvahy se jejich obec dostala do hledáčku médií jako odstrašující příklad architektonických a urbanistických zvěrstev. To je ale pouze jeden úhel pohledu. Neuvědomují si, že tento projekt pouze upozorňuje na obecné jevy, které se jich bezprostředně dotýkají a které mohou zásadním způsobem ovlivnit. Právě pro ně a jejich obec tak může být do budoucna projekt největším přínosem. Psáry jsou zcela jistě příkladem současné suburbánní zástavby s jejími klady, ale především zápory. Nijak výjimečným, naopak jedním z mnoha. Vedení obce si tuto situaci nejen uvědomilo, ale odhodlalo se k ní veřejně přihlásit, přebrat za ni zodpovědnost a pokusit se ji řešit. Pouze obci totiž náleží role hlavního a nezastupitelného regulátoru aktuální situace i budoucího vývoje. Do rozpoutané diskuse, která Stezku odvahy provází, by se však vedle autorů intervence měl výrazněji zapojit také zřizovatel projektu, uvědomit si sílu své pozice v ní – totiž status vysoce odborné a nezávislé instituce - a využít potenciálu otevřené debaty se zástupci obce a širokou veřejností ve snaze pozitivně zapůsobit na stavební vývoj lokality, neboť se zde naskýtá jedna z výjimečných příležitostí, kdy se mohou poznatky teorie setkat s praxí a pozitivně na ni působit. Byla by velká škoda tuto příležitost nevyužít.
(Nina Michlovská, Art&Antique, 03, 2013)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)