Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
Ve své prezentované práci se Petr Dub podle jeho vlastních slov "…zaměřil především na formálnost procesu vnímání, přípravy a zpracování obrazu." Student si tak vytýčil nelehký úkol. "Obraz" je velmi frekventovaným námětem umělecko - odborných studií a diskusí a "formálnost" je v této souvislosti často frekventovaným výrazem… Jak student píše v závěru jeho textu - pokusil se vymanit alespoň z jedné sociální konvence. Tou je zde míněn "klasický obraz" (přičemž přesnější by bylo jistě uvádět výraz "klasický, ručně malovaný, závěsný obraz). Zdá se tedy zřejmé, že zásadním kriteriem pro hodnocení Dubovy bakalářské práce bude míra autenticity, s jakou se tématu zhostil.
"Bourání konvencí" je nepsaným předmětem společenské objednávky směrem k umělci. Za tohoto stavu bylo již od počátku jisté, že se Petr Dub prolne v mnoha ohledech s prací umělců jeho, ale i předchozích generací. Ačkoliv si uvědomuji, že v teoretické části bakalářské práce není příliš prostoru pro prezentaci nebo dokonce hodnocení vzdáleně podobných věcí vzniklých v nejrůznějších souvislostech, přesto si tuto výtku dovolím. Jsem totiž přesvědčen, že kdyby byl Dub nucen vymezit se (vedle obecné formálnosti vnímání obrazu) také vůči stávajícím dílům a umělcům, kteří si vytkli podobný cíl, byl by jeho konceptuální počin významnější. Pokud zde mluvím o "vymezení", nemyslím tím pouhý výčet prácí kolegů umělců a teoretiků. Každé dílo, přidává k prvotnímu problému další rozměr, ale tím se zároveň stává i jeho součástí a nelze je tedy opomíjet. Vedle zmiňovaných teoretiků Flussera, Johnsona, Aumonta a Kulky je zde (v našem vzděláním a pamětí podmíněném vnímání) permanentně přítomná tvorba Vasilije Kandinského, Mario Mertze, Michelangela Pistoletta, Andy Warhola, Martina Kippenbergera, ale i Dubových generačních současníků: Radka Mackeho, Jiřího Skály, Artamonova a Klyjukova, Daniely Baráčkové , ale i Petrovy starší spolužačky z Favu Lindy Latenbergové... a to jsem v tomto rozptylu uvedl jen ty , kteří mi momentálně vytanuli na mysli - jakousi pomyslnou vrstvu představující svrchní vrstvu myšlenek nabalených na ádru ústředního tématu prezentovaném diplomantem…
V mé písemné oponentuře jsem se doposud nedotkl praktické části bakalářské diplomové práce Petra Duba. Vzhledem k povaze projektu jsem to udělal schválně. Prezentovat jako ústřední přínos Dubova počinu artefakt (jakkoliv navenek rezignující na ustálenou a tedy formální vnímací konvenci) bylo podle mne poněkud zplošťující. V kontextu současného umění je artefakt odkazem na autorovu zprávu, respektive jejím nositelem. Forma je za těchto okolností jazykem. Mám-li se zamyslet nad jazykem, kterým k nám Dub v jeho bakalářské diplomce promlouvá, musím prohlásit, že je srozumitelný a současný. Dalo by se namítnout, že ona srozumitelnost je v opozitu ke svrchu zmíněné "autenticitě", na jejímž základě bychom měli Dubovu práci hodnotit. Nárok na autenticitu je ale z mnoha ohledů sám konvencí…
Na závěr této úvahy bychom mohli navázat s jakoukoli částí písně "O tom, jak pes jitrničku sežral", jejíkaždá nová sloka metaforicky připomíná utopickou snahu nás všech vymanit se ze stávajících klišé a "být sami sebou". Bakalářskou diplomovou práci Petra Duba považuji i s uvedenými výtkami za výrazně převyšující nároky kladené na tento formát uměleckého projektu a jako takovou ji plně doporučuji k vysokému ohodnocení, tedy stupněm A.
Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák, 2007)
Oponentský posudek bakalářské diplomové práce
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)