Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
Ve svém pravidelném sloupku na Artalku – In_margine s podtitulem Nejen o kritice – reagovala Milena Bartlová na přednášku Jazykový smog ve výtvarném umění Vladimíra Justa, v níž tento divadelní historik a publicista kritizoval rozšířenost jazykových floskulí a nadužívání cizích slov v současných žurnalistických textech o výtvarném umění. V Bartlové reakci se pojil souhlas s přebujelostí odborného žargonu a formulačních klišé s poukazem na polehčující skutečnost, že popis mimojazykových oborů, mezi něž patří i výtvarné umění, je pohybem „na hranici, kde na něj (tj. pisatele) jako na pašeráka střílejí z obou stran“. Autorka zdůrazňuje nutnost rozlišování jazykové mlhy od využívání ustálených konstrukcí, které „jsou stopami poctivého boje o převod viditelného do slov“.
Název výstavy Petra Duba Je to prakticky spojený s tou věcí, kolem které se motáš je příkladně neurčitou a bezobsažnou formulací, kterou můžeme vykázat do kategorie jazykové mlhy. I když... Nejedná se o mechanické použití ustáleného spojení ani o odborný žargon demonstrující odbornou příslušnost. Název vznikl tak, že jsem Petra Duba „vzala za slovo“, když jsme řešili obsah této výstavy a „předsunula“ jeden z jeho výroků do pozice jejího názvu. Chápala jsem jej jako spontánní, ale současně příznačné žonglování se slovy ve snaze o vyjádření onoho „mimojazykového“. Použití formulace vzniklé nahodile bez předpokladu dalšího využití, notabene v úrovni titulu výstavy, bylo také motivováno faktem, že právě improvizace a nahodilost jsou Petru Dubovi zcela cizí. Věta vytržená z kontextu balancuje na fascinující hraně mezi naprostou bezobsažností a abstraktností, kterou lze rozvíjet do rozmanitých úvah. (Floskulí v názvu je však slovo „věc“, které je typickým vyjadřovacím manévrem umělců ve snaze vyhnout se ekvivalentům s nežádoucí příznakovostí, jako např. artefakt.)
„Nebezpečně“ zavádějícím dojmem, kterým působí objekty Petra Duba, je až pedanticky důkladná řemeslná a technologická bravura s výrazně efektním designem. Pro jeho činnost je současně charakteristická dlouhodobá soustředěnost ke konceptuálním přístupům, které lze zahrnout pod reflexi mediální povahy umění. Soustředěnost, která je podpořena autorovým nadstandardním zájmem o teorii umění. Zpět k názvu: kolem čeho se teda motá/me? Z hlediska tohoto textu a současně i Dubova uměleckého charakteru můžeme spekulovat o analogii mezi onou hranicí vyjadřování v úrovni schematických konstrukcí (nebraňme se přívlastku „formalistických“) a současně poctivým autonomním hledáním, jak převést viditelné do myšlenek a myšlenky do viditelného. Nedá mi, abych nepointovala text v duchu výhrad zmíněných v úvodu: Ono se to nevylučuje.
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)