Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
Práce Petra Duba i Alžběta Říhové osobitým způsobem rozvíjí estetiku představitelů amerického minimalismu či evropského konkrétního umění. Petrovi i Alžbětě je společné konceptuální přemýšlení o obraze, práce s geometrií, monochromií, ale také multiplikací, serialitou, variabilitou, modulárností. Východiskem je médium závěsného obrazu, které však v pojetí Duba a Říhové expanduje do prostoru – je současně obrazem, objektem i variabilní prostorovou instalací. Důležitou roli hraje také povrchové zpracování, které je oběma autorům příležitostí pro experiment
s nejrůznějšími, často spektakulárně efektními materiály.
Petr Dub se prezentuje sérií rozměrných abstraktních maleb neobvyklého formátu prstence – toroidu. Obrazy vznikají komplikovaným postupem, během kterého Petr Dub nejprve klade a upevňuje na plátno akrylátové či sádrové odlitky pastózních malířských tahů. Systém funguje jako stavebnice s různými opakujícími se komponenty, vzory, ze kterých umělec s rozmyslem sestavuje na první pohled zdánlivě expresivní abstraktní kompozici. Z výsledné asambláže je zhotovena silikonová forma, která slouží k produkci identických betonových odlitků, jež jsou autorem polychromovány. Vzniká tak série variací identického obrazu, které jsou však odlišně zbarveny. U některých obrazů jsou barevně odlišeny a pečlivě vybarveny jednotlivé reliéfní stopy štětce, jindy je zvoleno zpracování monochromní a vyniká tak skulpturální účinek malířských tahů. Vystavování v sériích je pro tato díla důležité, protože až pečlivým vzájemným porovnáním lze rozpoznat šálivost „expresivních maleb“, které jsou ve skutečnosti racionálně vystavěnými plastikami. "V teorii umění není nic reálného. Vše je vzdálené. Vše je kopií kopie kopie!" přibližuje svoje tvůrčí postoje Petr Dub.
Zdrojem inspirace pro tvorbu Alžběty Říhové je autorčin zájem o historickou architekturu a zkušenost
s restaurátorským řemeslem. Alžbětiny geometrické kompozice působí na první pohled jako výřezy z fasád kubistických, art-dekových či funkcionalistických budov. Autorka pracuje s opakujícími se geometrickými vzory, odlišnou hrubostí povrchu, barvou materiálů. Na Alžbětiných reliéfních obrazech se setkáme s nejrůznějšími omítkami a cementy, imitací leštěného kamene, až veristickou nápodobou keramických kachliček. Stejně jako v práci Petra Duba, i zde je přítomen systém stavebnice, který se však více uplatňuje u samotné galerijní prezentace obrazů, které Alžběta Říhová sestavuje do rozevlátých prostorových instalací využívajících stěn i podlah výstavního prostoru. “Důležitý v mé práci je okamžik, kdy můžu s tradičním formátem obrazu pracovat netradičním způsobem a to jak při jeho povrchové úpravě, tak i při jeho instalaci.” říká o své tvorbě Alžběta Říhová. Hybridní ne-obrazy Petra Duba a Alžběty Říhové nabízejí bohatý pramen významů, signifikací, citací a odkazů do historie umění i architektury a současně nabízejí divákovi jemně ironické zamyšlení nad médiem závěsného obrazu.
Kurátor výstavy Knihovna vzorů Milan Mikuláštík pojal svou funkci netradičně a obvyklý kurátorský text nahradil obrazovou esejí. Na obrazovce, u vstupu do expozice se promítá slide-show obrázků, jejichž výběr a skladba funguje jako referenční a interpretační rámec výstavy. Kurátor výstavu nekomentuje textem, ale obrazem.
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)