Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
Výtvarná díla, která Petr Dub (1976) vytváří v posledních několika letech, mají podobu vysokých reliéfů s měkkými přechody, takže v kombinaci s barvou aplikovanou stříkáním připomínají detaily karosérií aut opalizujících metalíz nebo abstraktní počítačové vizualizace povrchu nějaké planety. Jejich základem je však stále ještě plátno a také způsob jejich prezentace na zdi je stejný jako u závěsného obrazu. Jinak se však velmi liší od toho, co si většina lidí vybaví pod pojmem obraz. Ten může nabývat nesčetných podob (tj. stylů, obsahů, technik, materiálů atd.), jejichž společným jmenovatelem je právě a jedině prostorové vymezení. Nízká podložka pravidelného, většinou pravoúhlého formátu donedávna představovala univerzální základ, na němž se pak odehrával vlastní příběh dějin umění, který už psaly barvy. Dílo Petra Duba dokládá slavnou tezi teoretika abstraktního expresionismu Clementa Greenberga (a zároveň s ní polemizuje) o tom, že každé médium směřuje svým vývojem k uvědomění si sama sebe a svých nejvlastnějších prostředků, což pro Greenberga byla cesta od iluzivnosti a literárních obsahů k plošné nezobrazující malbě, jejímž obsahem a smyslem je jen ona sama. Dubovy obrazy/objekty k tomu dodávají, že jedna z možností, jak v tomto příběhu dále pokračovat, spočívá v tom, že médium se v jistém hraničním okamžiku obrátí proti sobě, začne mutovat, případně narušovat a posouvat své vlastní hranice. Jak dokládá název výstavy, právě to je tématem Dubovy práce.
Když se podíváme, co těmto dílům v jeho tvorbě předcházelo, zjistíme, že se konsekventně zabývá určitými tématy a že napětí mezi obrazem a jeho zpochybněním či dekonstrukcí u něj hraje roli zásadní. Už během studia jej zaujalo téma abstraktního obrazu, konkrétně monochromu, a specificky malířské problémy, jako je např. práce s gestickým rukopisem. Jestliže jeho pozdější díla jsou formálně velmi efektní a vizuálně atraktivní, ta první by mohla být příkladem „bad painting“ v kategorii abstraktního obrazu; on sám je nazýval Antipaintings. Zdá se, že autor si zde testoval možnosti abstraktního obrazu a zároveň hledal své téma, kterým se nakonec paradoxně stalo ono testování samotné.
Dokládá to další cyklus Unframed, který k němu poprvé přitáhl pozornost odborné veřejnosti. „Unframed“ – tj. „bez rámu“ – zde znamená nejen bez tradičního rámu, kterého se moderní obraz zbavil již dávno předtím, ale hlavně bez rámu napínacího neboli slepého, jakési materiální kostry obrazu. Plátna nepravidelných tvarů byla někdy zavěšena přímo na stěně a připomínala barevné skvrny, jindy je navíc zmuchlal, takže vytvářela nepravidelné amorfní struktury. Od nich pak vedla přímá cesta k pracím, které zachovávají princip obrazu jako reliéfního objektu, nepravidelnosti a zborcení však nahradil hladký vypnutý tvar. Jeho díla tedy jsou na jedné straně působivými estetickými objekty, na straně druhé výstupy komplikovaného přemýšlení o obrazu jako specifické uměleckohistorické entitě, přemýšlení, které se odehrává tady a teď. Právě proto lze o nich říci, že ač zdánlivě zcela autonomní a jakoby stojící mimo realitu současného světa, zároveň jsou jeho adekvátním, byť možná podvědomým výrazem - třeba už jen důrazem na hladký „designově“ působící povrch nebo zaměřením na subtilní umělecké problémy, které se objevuje právě v obdobích, kdy skutečnost je natolik komplikovaná, že jí přestáváme rozumět.
(Text katalogu, Marcel Fišer, GAVU, 2014)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)