Reality Box? (Petr Agha)
Alegorie jeskyně je možná nejznámější a nejužívanější podobenství, prostřednictvím kterého vyjadřujeme naše přesvědčení o existenci pravé povahy skutečnosti a naší (ne)schopnosti jí jednoho dne poznat.
Naše vnímání světa je vždy zprostředkováno našimi smysly a proto i svět, který prožíváme je spíše než objektivní manifestací reality, subjektivním prožitkem různě situovaných jedinců. Jejich vnímání světa odráží interakci s koncepty, jenž se v průběhu života staly a stávají součástí našeho kognitivního aparátu a prostřednictvím kterých svět kolem sebe nejen poznáváme, ale také prožíváme, popisujeme a sdílíme.
To, co těmto konceptům, idejím a ideologiím dodává pocit hmatatelné substance a zdání reality, je především proces naší sebe-identifikace s významem, který je takovému konceptu připisován naším okolím a který se váže s kontextem, v němž žijeme. Tato tendence je zcela automatická a také proto jsou naše reakce jakoby podmíněny, předem dány. Naše vnímání světa lze potom přirovnat ke snu o realitě, máme pocit, že ji autenticky vnímáme, ale ve skutečnosti jen reprodukujeme modely, které se staly v průběhu času a naší postupnou socializací do společnosti součástí našeho kognitivního horizontu.
Je vůbec možné poznat skutečnou skutečnost, pokud vůbec existuje, nebo jsme již od dětství odsouzeni k nekonečnému pohybu v prostoru vykolíkovaném obrazy našich předků a neschopností vykročit mimo jejich hranice? Opravdu žijeme v Platónově jeskyni, přikováni řetězy tak, že se nemůžeme hýbat a jsme nuceni hledět pouze na odrazy a stíny loutek a jiných předmětů, vržené na stěnu před námi? Je naše poznávání světa pouhou účasti na kejklířskému představení stínového divadla, ve kterém si ti, kteří jsou v této jeskyni uvězněni, neuvědomují, že to, co vidí, jsou jen stíny předmětů před ohněm, nevědí ani, že tyto předměty znázorňují skutečné věci existující venku mimo jeskyni, jak líčí ústy Platona Sokrates?
Co když je vše ještě o trošku složitější než předpokládá Platón? Jistě, zdánlivá věcnost a samozřejmost s jakou ideje a ideologie okupují zorné pole našeho života, se počne rozpadat ve chvíli, kdy je začneme zpochybňovat. Velmi rychle zjistíme, že se jedná o prázdné formy, které nemají inherentní význam. Alegorie jeskyně však vychází z přesvědčení, že existuje něco jaká pravá realita, a pouze proto, že ji nejsme schopni nahlédnout jinak, než jako pouhý odraz, vytvářejí se v naší mysli falešné modly, které omylem považujeme za skutečnost.
Alegorie jeskyně také hovoří o tom, že se jednoho dne najde někdo, kdo se dokáže otočit a uvidět, co se v jeskyni skutečně odehrává, z jeskyně uniknout a nahlédnout tak pravou podstatu existence. Tato alegorie tedy zároveň předpokládá, že existuje něco jako vnější neutrální bod, ze kterého můžeme bezpečně porovnávat skutečnou skutečnost s jejím zkresleným vnímáním, či odrazem na stěně jeskyně. Přítomnost ideje vyšší pravdy v našem kognitivním poli, kterou lze poznat právě díky úniku z žité reality, nahlédnutím za hranice běžného, má však jeden zásadní důsledek.
Pokud jsou fundamenty našeho světa zbaveny rámce, který stanovuje jeho obsah a významy, a jsou nalézány mimo tento svět, pak není jasné, jakým způsobem posuzovat různé výpovědi o podstatě světa. Táž výpověď může být pochopena jako falešná nebo jako pravdivá. Koncept esence světa či jakýchkoliv univerzálií, může nakonec být pouhým falešným výkladem existence, který se zakládá na idealistické iluzi, že kategorie myšlení jsou nepodmíněné sociálním, historickým a materiálním kontextem, ve kterém se vyskytují. Podobně na tom může být i myšlenka, že je to právě lidská praxe, lidská mysl, naše sny a touhy, které produkují skutečný obraz světa. Stejnou demonstrací je nakonec i aktuální instalace Petra Duba.
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)