Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
Zvláštní prostor, kde se nenáhodně sejdou pozvaní lidé. Jen málo z nich je nepozvaných. Většinou přijdou první den, aby si mohli promluvit a popovídat, a pokud nemají vlastní téma, výstava jim podnět k úvaze nabídne. Ukáže věc, která zaměstnala umělce prací a myšlením. Galerie může být jakýkoliv prostor, který se za galerii označí, vyjme se ze zcela veřejného nebo zcela privátního určení. Galerie Jelení, přestože spadá pod etablovanou nezávislou instituci, pořád svým názvem vzpomíná na své původní místo, a nese si s sebou intimní povahu setkávání české umělecké scény s pohostinnou atmosférou vaření vína a bramboráků smažených na dvorku. Takováto galerie, přestože je otevřeně i statutárně veřejná, stále v sobě uchovává důvěrnost a bezpečí domácího prostředí pro mladou generaci. Obecně řečeno, jednoznačnost určení veřejného a soukromého je nedohledatelná. Snažíme-li se vstoupit do veřejného prostoru, končíme u lamentací nad jeho privatizací, mizením a ztrátou, což stejnou měrou platí také naopak, pokud se snažíme ukrýt před problémy společnosti v jen zdánlivě apolitické domácnosti.
Oxymóron Kolonie svobody (název přejatý z projektu bytové výstavby vil a domů v rondokubistickém stylu na rozhraní Vršovic a Vinohrad), jedné z posledních výstav Petra Duba v galerii Kvalitář, se přenáší na výstavu v Galerii Jelení, tentokrát však ne na příkladu exteriéru, ale interiéru domu. Obsazení veřejného prostoru, přivlastnění si ho barvou, “odvážný názor” vyjádřený majitelem fasády prostřednictvím barevné škály odpozorované z pohledu do krabičky lentilek – názor který se zdrcnul, “zabstrahoval” do barvy fasády. Výmalba jednoho z interiérů galerie Kvalitář odvozená z fasád devadesátých, ale i dnešních let, měla pojmenovat atomizovanou společnost. V jiné místnosti návratem ke starým jistotám národa, národního stylu a vůle, Gemeinwillen, umělec nevyjadřoval pohoršení nad ztrátou hodnot, ale ukazoval jím spíše k uspořádání věcí tak, jak fungovalo v době geograficky strukturované společnosti na počátku demokratické éry v názorném srovnání s její polistopadovou neoliberální variantou. Dub pojmenovává simulakrální povahu reprezentací (obrazů) skrze výraz fasád domů, skrze jejich barevnost. Díky své analytické povaze dekóduje fasády jako zbytky oblastí, kde se uplatňuje reprezentace majitele nemovitosti směrem ven do veřejného prostoru a vyjadřuje se (ne)příslušnost k místnímu prostředí a politice.
Stejně tak ale tyto pozůstalosti reprezentací najdeme ve strukturách domácností. Interiéry soukromých bytů mohou být čteny a chápány také jako kolonie svobody. Jejich barvy kůže, tapet, které vytvářejí pozadí domácích scén, směřují k neutralitě a indiferenci. Produktový či umělecký design je jen velmi zdánlivě esteticky příjemným dekorem, jeho abstrahované pojetí totiž může vést k formálnímu maskování politických obsahů. Abstrakce dovede stejně dobře stínit, jako je v jiném případě schopna průzračného kritického odhalení. Ani rodinná dovolená nepřináší do domácnosti s radostným suvenýrem z cest po Evropě a Africe jen vzpomínku na soukromé prožívání. Táhne za sebou tíhu historického vývoje s jeho současnými důsledky, jež na mramorové poličce zestarožitněly do sentimentální podoby, která zakrývá jejich problematičnost každodennímu uživateli. Ale jako pozvaná návštěva si této diskrepance máme šanci všimnout, v bytě známých, rodičů, v Galerii Jelení.
Petr Dub ale nezachází jen s předměty, jako analytika ho zajímají metody! Jestliže parafrázuje Flusserovu klasiku Do universa technických obrazů, pak ho zajímá změna, která se s obrazem děje, když obraz ztrácí svou reprezentativní funkci a je stále více polem pro “kalkulování a komputování”, pro “kosmický telematický dialog“. Čtyři různé tapety umělec řeže a skládá do geometrického obrazce, zajímají ho hraniční místa spojů a vztah celku a části. Komplikovaná, diskutovaná a dynamická prostupnost a střetávání se osobního a veřejného je zobrazena v samotné konstrukci celkového obrazu, který se v galerii, tak jako autorovy předchozí obrazy/objekty, skládá z levé a pravé strany směrem do středu a hledá své těžiště. Otevřená série obrazů/objektů započatá v roce 2014 Vlevo a vpravo od středu názorně vypovídá o Dubově potřebě angažovanosti a současně soustředěné ateliérové práce s geometrií objektů a obrazů. Abstrahováním vytlačuje z obrazu vyprávění, které přesouvá mimo obraz do názvů. Příběh transformoval do hry s fyzikálními vlastnostmi obrazu/objektu, s gravitací, vyvažováním hmot účastnících se na konstrukci obrazu, prvků, ze kterých je obraz/objekt komponován jako nějaký předstupeň či představitelný model technických obrazů, jejichž mód umělec stále ještě prověřuje ve vztahu k reálnému světu, vázán pocitem občanské zodpovědnosti.
Konfrontaci reálného jevu a filozofického problému Dub věnuje další z prvků skládajících celkový obraz instalace - domácí návod na testování tvrdosti krunýře želvy, který odkazuje k Zenónovým paradoxům. Toto zatěžování filozofie a teorie uměleckou praxí může působit účelově, případně těžkopádně, nicméně ukazuje na stálou mezeru v interdisciplinárním dialogu vědy, filozofie a umění, která ovšem může být nejen nedorozuměním, ale také dynamickou silou pro další vývoj problematiky. Elektronický formát návodu chce rozvinout diskuzi o průniku, respektive stálé přítomnosti veřejného chatu v privátní zóně domova. Dub se v Galerii Jelení nepokouší navodit atmosféru rodinného krbu, nýbrž neiluzivními prostředky, a přesto pomocí obrazů, složit informaci o vztahu domova k veřejné rozpravě. A na závěr kousek autorovy milované klasiky: „Přistoupí-li totiž lidé k telematice nikoli s tím, aby je rozptylovala, nýbrž aby jim pomáhala k rozhovorům, pak technické obrazy náhle změní svou povahu. Stanou se náhle povrchy, na nichž se budou připravovat informace a skrze něž povedou lidé dialog. Hrají pak náhle onu meditativní roli, kterou dříve hrály lineární texty při korespondenci. Stanou se z nich ‚dopisy‘. Rozdíl je jen v tom, že obrazy mohou přenášet nekonečně větší množství informací než texty. Plochy totiž sestávají z nekonečně mnoha řádků. ‚Umění‘ psát dopisy se téměř vytratilo. Telematicky ovládané obrazy mohou pomoci, aby se vynořilo ještě netušené umění, totiž obrazový dialog, který je nekonečně bohatší, než kdy mohly být lineární, ‚historické‘ dialogy. Takto vzájemně prostřednictvím obrazů dialogizující společnost by byla společností umělců.“ (Vilém Flusser, Do universa technických obrazů, OSVU, Praha 2001, s. 82.)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)