Pole Position (Pavel Netopil)
Garáže již téměř historicky sehrávají viditelně pozitivní roli v kultuře a umění. Fenomén garáže jako by souvisel s potencionálem periférně nového: význam je již patrný
a doba potvrzení je ještě daleko. Mladý Lukáš Machalický se rozhodl program své galerie pojmout sociálně širším způsobem – jako příležitost prezentace a setkání díla zvoleného umělce s teoretickou odezvou či jinou iniciací autorova hosta. Dnes zde vystavuje své obrazové objekty absolvent brněnské FaVU Petr Dub, který si jako hosta přizval mladého úspěšného závodníka v mimibike Josefa Hohenbergera.
Recyklace a prezentace
Symbióza motoristického sportu a výtvarného umění je celkem vzato spíš ojedinělou událostí, přece však při podrobnějším vhledu do Dubova způsobu práce si můžeme uvědomit řadu styčných ploch, kterými se iniciační spojení se závodníkem vybrušujícím vlastní styl se legitimizuje. V terminologii motoristického soutěžení znamená pojem pole position zvýhodnění ve startovní pozici v daném závodě, neboť postavení závodníka při startu je dáno výsledky v předchozích kvalifikacích, tedy předpokladem úspěšného výsledku závodu. Podobný prezentačně umělecký postup, alespoň myslím, si zvolil také Petr Dub /Praha, 1976/. Jeho životní cesta a předpoklady uměleckých školení nebyly vůbec přímočaré, jako samoživitel přistupoval k umění z pozic každodenní praxe
a podstatně se tak lišil od svých školních souputníků. Vzpomínám si na někdejší Dubovy artefakty, které ještě před lety vytvářel ve školním ateliéru na brněnské FaVU a pociťuji dnes jistý omyl, kterého jsem se tehdy při hodnocení dopouštěl. Již tehdy bylo možné Dubův přístup v práci ve školním ateliéru označovat za konceptuální, v němž se procesuálně ovlivňovaly obě složky v přítomném díle: složka ideová i materiální, v níž např. finální účinek byl podmíněn převrstvováním vnitřně skryté konstrukce nahodilými detaily a výrazně barevným až signálním řešením. Žel, nemohl jsem si tehdy ještě uvědomit dostatečně, že mám zde co do činění s autorem osobnostně již hotově vyzrálým, jehož někdejším handicapem jsou nedostatky v řemesle, bez jehož bravůrního ovládání – zejména v případech redukčně minimální estetiky – nelze dojít přesvědčivého výsledku. Petr Dub, zvyšováním formálních nároků, podobně jako trénující závodník, recykloval sám sebe a tříbil tak způsoby vlastní prezentace.
Význam detailu
Programové zkoumání formálně uměleckých výrazových prostředků jako by se zdánlivě blížilo k již osvědčeným formám modernismu a minimalismu. Christovo balení a vznik monumentálně transformační formy estetické redukce však zajímá Petra Duba i přes zdánlivou obdobnost jen okrajově, neboť recyklací a spojováním látek a prvků své někdejší umělecké činnosti (odřezky povrchů i celých částí pláten, částí blindrámů adt.) se více řadí ke způsobům postprodukce. Přes na povrch viditelnou redukci usiluje o efektně efektivní řešení, dotýká se až bizardně bohatých souvislostí; společným znakem Dubovy vizuality je potlačení jakéhokoliv vjemu stop osobitosti člověka. Ideálem jeho práce je dokonale průmyslová produkce, do které transformuje způsoby vjemů a mentálních pochodů člověka. Dokonalost účinku fyzických i mentálních spojení se rafinovaně projevuje zejména v detailu. Právě zvlátnutím mnoha jednotlivostí může i autor stejně jako závodník dojít k formální dokonalosti jako prostředku umožňujícímu dotknouti se met vítězství...
Dotknouti se met vítězství... (Pavel Netopil, 10. 10. 2012, Artalk.cz)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)