Q&A – Interview (Irena Satkeová)
Q: Co bylo zásadním, průlomovým okamžikem ve vaší tvorbě?
A: Diplomová práce UNFRAMED, selekce pro START POINT 2009 a účast na THE SOVEREIGN EUROPEAN ART PRIZE 2010. Skrze diplomku se mi konečně podařilo zahodit osobní balvan spojený s představou o tom, „co a jak“ mám malovat. Cestou do Klatov na Start Point jsem si pro změnu uvědomil odpovědnost k faktu, že mám možnost stát se součástí profesního provozu, což pro mne znamenalo novou a zásadní výzvu... Naopak po vernisáži v londýnském Barnican Centre jsme na ultra snobském večírku s Markem Kvetánem ze stránek vlastního katalogu finalistů skládali vlaštovky a demonstrativně je házeli po Nasseru Azamovi, Timovi Marlow z White Cube a Robertu Punkenkhoferovi z Art&Idea. Ráno jsem měl brutální kocovinu, ale rozhodně ne z alkoholu. V rámci výstavy byli umělci jen aukční položky a z akce se stal automatický úkon bez obsahu. Podobnému nebezpečí by se měla velkým obloukem vyhnout právě Artbanka.
Q: Sbíráte něco?
A: Pochopitelně umění. V poslední době se z toho stala docela posedlost a vzhledem k faktu, že mám rád čisté prostory, existuje celá řada věcí, která v našem bytě ani jednou nevisela. Jakkoli se osobně věnuji převážně abstrakci, ve vlastním ateliéru skladuji práce od Jaroslava Juřici, Ondřeje Kotrče, Reného Hábla, Petra Kunčíka, Pavla Preisnera a dalších. K většině autorů mne váže osobní vazba. S odstupem let si uvědomuji, že se nejraději vracím k pracím, které vznikly během jejich studia, jelikož je v nich jednoduše více hledání. To později většinou vytlačí snaha o formální zařazení díla. Samostatnou sběratelskou kapitolou jsou dílka vyhozená v rámci školních úklidů – hotové poklady! Často bohužel bez autorství... Obecně jsem pan „výbavička“. Když s něčím začnu, potřebuji kompletní sety, ať už jde o oblečení, doplňky k MTB, humidor, doutníkový zapalovač nebo dnes úspěšně rezavějící sady finských Rapal na rybaření.
Q: Proč by podle vás lidé měli sbírat současné umění, zejména to vaše?
A: Standardní klišé – investice? Investovat by ovšem v životě měli lidé především do toho, co je oslovuje. Sbírat umění pro sbírání umění je asi tolik duchaplné jako vydělávat peníze proto, aby měl člověk více peněz. Koupíte-li dílo, kterému nerozumíte alespoň po svém, nenaplní vás, i kdyby se v čase zhodnotilo sebevíc. Richard Adam pořídil základ své sbírky za standardní úřednický plat a dnes se jedná o jednu z nejdůležitějších sbírek u nás... Ve své tvorbě se pokouším vytvářet univerzální prvky, které jsou přenosné z galerijního prostoru do běžné architektury. Je pro mne ovšem zásadně nutné, aby šlo o fragmenty kombinovatelné s předpokládanými dispozicemi „lidských měřítek“. Odtud nakonec pochází i pro mne klíčový cyklus Transformers, v němž pracuji s přeformátováním nalezených věcí. To znamená věcí, které již byly vyměřeny a prošly spotřebou ve formě civilního předmětu. Sbírejte třeba výtahové šachty, ale dělejte to s vnitřním přesvědčením! Cukr je dobrý, ale v dortu je lepší.
Q: Chtěl byste si zkusit být ženou-umělkyní? Myslíte, že byste dělal věci jinak?
A: Rozhodně ne. V období hormonálních výkyvů docela zajímavé téma, nicméně dnes mi nezbývá než holky v umění tiše obdivovat! I v umění pochopitelně platí genderová nerovnost... Baví mne například Janet Echelman, Elena Elagina, Aleksandra Mir nebo Pipilotti Rist. Pokud bych měl měnit, pak jedině za tu šanci zažít si z gruntu život někoho jiného, ale Petra Dubová by patrně byla agresivní tělová designérka s rozvráceným životem – vše, čemu se dnes vyhýbám.
Q&A (Irena Satkeová, interview v rámci projektu Artbanka, 6. 10. 2011)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)