Reframed – House OF Dublon (Jan Zálešák)
Poslední výstavou Galerie mladých v letošní sezóně bude prezentace projektu Petra Duba, který ke spolupráci na výstavě přizval Janu Bernartovou (ta se samostatnou výstavou v GM představila již v roce 2007). Petr Dub se dlouhodobě zajímá o možnosti revize či rozšíření konceptu klasického závěsného obrazu. Oslabuje klasické kvality malby, jako jsou její plošnost a pevný vztah k rámu. Pro Duba se rámem stává fakticky celá galerie, v níž je obraz osvobozen od svých pravidel, posouvá se do pozice objektu a v tomto „novém rámu“ se otevírá novým možnostem čtení.
Pro instalaci v Galerii mladých se oba autoři rozhodli ještě dále zproblematizovat tento vztah rámu a obrazu. Oslovili společnost prodávající designový nábytek a vybavení interiérů a s její pomocí přetvoří na dobu trvání výstavy galerijní prostor v „běžný pokoj“, jehož součástí budou i umělecká díla. Tento krok lze vnímat v několika souvislostech. Galerie mladých je specifická tím, že v rámci provozu budovy na Radnické 4 je její prostor tranzitní – denně jím prochází desítky zaměstnanců BKC a všech, kdo zde potřebují něco vyřídit (návštěvníci výstav jsou ve srovnání s tímto množstvím v menšině). Zmíněná strategie na jednu stranu ještě oslabí status tohoto prostoru jako místa, kde se „odehrává umění“. Na druhou stranu právě tento prvek ozvláštnění a narušení zažitého stereotypu nutně přitáhne pozornost k tomu, co se v prostoru odehrává.
Designový nábytek je vyráběn proto, aby v sobě skloubil dvojí funkčnost – měl by být dostatečně praktický, zároveň ovšem uspokojovat i estetické cítění majitele. V připravované instalaci se tato ambivalentní role designového nábytku ještě zesílí – tím, že jeho praktická funkce bude oslabena, zdůrazní se jeho estetické kvality. Ty však přitom budou sloužit do značné míry jen jako pozadí pro díla obou autorů, která v tomto interiéru budou nainstalována. Jakkoli podobná strategie může být vnímána jako pouhá ilustrace toho, jak by mohlo vypadat uplatnění konkrétních artefaktů v negalerijním, soukromém prostoru, svědčí naznačená manipulace s rámci prezentace (a tedy i recepce) o tom, že by podobný pohled na výstavu byl zavádějící (je tu nakonec i opačný pohled: prostředí designového studia, v němž jsou umělecká díla, respektive jejich reprodukce používána k vytvoření dojmu „normálnosti“ interiéru).
Tvarosloví práce Petra Duba i Jany Bernartové by se snad nejlépe dalo vřadit do kolonky postminimalismu. Tato forma vznikala v těsné symbióze s ideologií galerie jako „bílé krychle“ – neutrálního prostředí, v němž je veškerá pozornost koncentrována na umělecký artefakt. To, že se autoři rozhodli zříci této po generace šlechtěné neutrality prostoru, může být vnímáno jednak jako svého druhu adrenalinový sport, na druhou stranu ale jistě svědčí o citlivosti pro konkrétní místo a nahlédnutí toho, že Galerie mladých neutrální bílou krychlí zkrátka není.
Reframed - House OF Dublon (Úvodní slovo k výstavě v Galerii mladých, Jan Zálešák, 2008)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)