Reframed (Jiří Valoch)
Petr Dub (1976, 13/05) prošel několika malířskými ateliéry na FaVU VUT, ateliérem Jiřího Davida na VSUP, nyní připravuje diplomovou práci u Petra Kvíčaly opět na FaVU. Janu Bernartovou (1983, viz At. č. 16-17/06) si pozval jako hosta. Studovala u Stanislava Zippeho na Technické univerzitě v Liberci, v Brně ukončila magisterské studium u Václava Stratila. Nyní oba z osobních důvodů, které nakonec vedly k zajímavému, mnohovrstevnějšímu pohledu na obecnější problematiku fenoménu obrazu a vymezování jeho kontextu, společně uspořádali výstavu. Požádali o zapujceni nabytku a interiérového vybavení firmu Correct Interior, která pak měla proměnit prostor galerie v reprezentativní „byt", do něhož mohli oba autoři zasahovat svými realizacemi - Dub komplexně, neboť tu ukázal škálu svých strategii, Bernartová (jako správný host) zasáhla jediným televizním programem.
Dub tematizuje hranice tradičního obrazu jako všeho, na co může být napjato malířské plátno, co s ním můžete udělat nebo čím může být nahrazeno, počínaje „klasickým" monochromem přes různá formování netradičních dřevěných nebo třeba kovových útvarů. Divák brzy zjistil, že exponáty byly většinou poskládány mimo obvyklá místa - v zásuvkách a skřínkách, v poličkách kolem televizoru anebo prostě jeden za druhým u stěny, jak to bývá v malířských ateliérech. Ani nevíme, zda se v nich můžeme zvědavě prohrabovat nebo zda je to zakázáno. Většina Dubových realizací zkoumá právě kodifikované hranice díla - mnohé jsou objekty, někdy úplné malé, jindy poměrně velké, ale nikdy je nemůžeme instalovat jako klasický obraz - jako by nás tento umělec chtěl upozornit, že umění nemusí být ani plošný obraz, ani do prostoru umístěné sochy č objekty, ale tematizuje právě situaci „mezi stěnou a podlahou". V tomto vymezení prostoru pro dílo rozvíjí podoby artefaktu, většinou reduktivního jak ve formě, tak v malířské interpretaci, jejíž součástí je i její naprostá negace, ponechání určité formy, kde třeba pouze napjaté plátno finální dílo lokalizuje do sféry konvence obrazu... V tom jsou oba vystavující subtilní a hraví, což jsme si mohli uvědomit, jakmile jsme jejich „výstavu" přehrabali celou - součástí se přirozeně staly i realizace, zabalené na transport či ponechané po transportu zabalené... Všechno jsou to možné podoby fungování jejich děl. Ta zpytují samotné referenční rámce obrazu přinejmenším dvakrát: nejprve zpochybněním obvyklé kodifikované podoby obrazu jako pravoúhlé malířsky pojednané plochy, jako jeho inovace, programově situované mezi obrazem a objektem - a potom v ještě širším kontextu interiéru, který můžeme vnímat jako jediný úhrnný celek, jako jediné dílo, tvořené souvztažnostmi mezi všemi elementy, nábytkem počínaje a všemi dílčími artefakty konče. Zda je to dílo či metadílo, je v jejich případě pouze nominálním problémem, který záměrně ponechávají otevřený. Jsou přitom skutečně důslední, nevynechají žádnou příležitost navozující situace, do nichž se umění dostává, počínaje složením, balením, možností „přehrabovat se v něm" atd.
Podíl Jany Bernartové se ukázal jako podíl partnera, který pomáhá, aby žádná možnost nezůstala opomenuta. Kromě toho vystavila jediný exponát - podle vlastního programu vytvořenou počítačovou vizualizaci Zimní kraji¬na (2007-08), sestavenou z několika geometricky forem, které zůstávají „šedé v šedém", takže jsme je na obrazovce obvyklé televize zpočátku ani nevnímali - teprve ten, kdo se u této „záměrně nudné" televize posadil, objevil, že se obraz nepatrně proměňuje. Pro generování těchto proměn vznikl vlastní program - je sice nenápadný a proměňuje se pomalu, ale zato je nekonečný -, není to smyčka, ale cesta, jak mít záruku, že se nic nebude opakovat - nikdy. Kdo má možnost se o tom přesvědčit? Teoreticky každý, prakticky skutečně nikdo, je to krásný protiklad k dnešní dotíravé klípové době, nejen v televizi, ale bohužel i ve světě.
Nevíme, jak dlouhé bude jejich soužití ani jak dlouhá bude jejich tvůrčí spolupráce, berme jejich vystoupení v Brně jako důležité právě tady a teď, protože představuje novou, autentickou podobu usilování obou, které z nich již činí neopomenutelné osobností zatím nejmladší generace.
Reframed (Časopis Ateliér, č. 3, Jiří Valoch, 2009)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)