Unframed (Milan Houser)
Ve vývoji přístupu Petra Duba k malbě můžeme zhruba v posledních třech letech pozorovat zájem o fenomén obrazu v jeho jevové a materiálové podstatě, ale i v jeho společenských konotacích, které se snaží ve své práci tematizovat a prozkoumávat. Nutno zmínit Dubovu pečlivost a systematičnost, s kterou se jal zvolenou oblast mapovat. Uvedené kvality představují jedny z autorových výsadních rysů a jak se možná ukáže jsou i hlavním klíčem k tematizování v této oblasti malby. Zde se otázky o podstatě a povaze obrazu, jeho materiálovosti, objektovosti, iluzivnosti atd. dostávají do souvislosti s fyzikou i filosofií a přibližují se k elementárním znakům obrazu ve smyslu otázky, čím vlastně obraz je - blindrámem, dřevem, plátnem, deskou, plochou, hmotou, na níž je nějak nanesena další hmota - barva atd.
Petr Dub se zvoleným tématem zabývá kontinuálně, přičemž jej pojímá dvěmi způsoby. Pokud je v nadsázce zjednoduším: jednak až sarkastickým přístupem v mírně vyšisovaných postmoderních kalhotách oblečeným obrazem, jednak dobře střiženým postminimalistickým oblekem. Který z oděvů mu více padne je odvislé od vkusu diváka. Což je asi hlavním problémem v této oblasti uvažování o obraze, kde se demonstrování určitých principů a jevů neobejde bez nyní již estetických kvalit používaných materiálů... V této souvislosti se vybavují například práce Angeli de la Cruz, která objektovost a materiálovost obrazů demonstruje možná razantněji, nicméně vedle ní se mi Petr Dub jeví v některých případech rafinovanější v „poťouchlosti“ svých objektů. „Poťouchlost“ zde chápu jako tendenci neočekávatelných spojení, transgresí, apod. Ačkoli se v českém prostředí se v této oblasti pohybuje hned několik výrazných autorů jako Milan Salák, Evžen Šimera nebo Tomáš Vaněk, nenacházím u nich ekvivalentní kombinování oněch dvou „oblečků“ – přístupů, o nichž jsem zde hovořil.
Petr Dub ve své diplomové práci napíná materiál - plátno pomocí hřebíků přímo na zeď a další materiál – barvu - na plátno nanáší pomocí štětců. Tímto používá, resp. v tomto případě spíše demonstruje, klasický postup malování obrazů. Výsledkem zde ovšem není šikovný shluk barvy - materiálu, který by divákovy připomínal třeba automobil nebo jablko nebo jej naváděl do nějakého příběhu. Dub zůstává zde př demonstraci jevu, čím je obraz ve své „fyzikální“ podstatě. Důležitým a zároveň problematickým aspektem této série je okolnost, že díla vznikají přímo na místě, v konkrétním prostoru ateliéru, kde jako objekty získávají s tímto prostředím souvztažnost. Vznikají zde dva základní typy přístupu. V prvním případě autor vypnutá plátna pojednává do určité míry monochromní malbou a zanechává stopy i na stěně v nejbližším okolí plátna - demonstruje tak i určitou procesuálnost. V tomto případě už autor pracuje ještě více s komplexním prostorem stěny a interiérem vůbec a měl by více dbát na celou kompozici, spíš ji dopředu vymyslet, než jen zanechat část procesu vzniku některých pláten a atmosféru ateliéru. Narozdíl od druhého typu přístupu, kde již nepracuje se stopou na zdi, ale nechává jen hmotu plátna a barvy pomocí hřebíků vypnutou na stěně. A to jak na místě vytvořená, tak na místo přenesená, přepnutá, „nahá“ těla obrazů.
Velmi oceňuji geometrickou vizualitu, demonstrovanou pomocí materiálu, s hřeby zatlučenými přímo do těla plátna - vypnuté plátno, nakrabacené kolem hřebíků, u kterého přímo cítíme vnitřní napětí materiálu, působí až fyzicky. Dub tak plátno, obraz podrobuje tortuře, mučení - vypíná ho, až na samotnou hranici, kdy se může roztrhnout nebo vytrhnout hřebík ze zdi při procesu vysychání a vypínání. Jedná se projev současného ikonoklasmu, o němž lze uvažovat i v souvislosti s Petrovými staršími pracemi.
Diplomovou práci Petra Duba považuji za jeho nejlepší výkon v rámci působení na FaVU. Předvedl jasné myšlení i formulování předmětu jeho zájmu. Jeho diplomovou práci hodnotím známkou výborně.
Unframed - Posudek vedoucího praktické diplomové práce (Milan Houser, 2009)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)