Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
Jakkoli zní název výstavy jako prvoplánový vtip, má své opodstatnění. Přesto, že je v něm obsažena jistá ironie, přibližuje mediální identitu tvorby Petra Duba. Autor dlouhodobě zkoumá (fyzické) limity závěsného obrazu, buduje faktické i mentální napětí mezi povrchem a vnitřní konstrukcí, řeší otázky jeho smyslového i paradigmatického vnímání.
Petr Dub uvažuje o obrazu v souvislostech, které jsou definovány jednak architekturou konkrétního prostoru, v němž je instalován, jednak institucionálním a kulturně společenským rámcem. Sám často uvádí, že obraz je „nejupřímnější“ v ateliéru. (Je třeba připomenout, že Petr Dub představuje typ „ateliérového“ umělce, jehož umělecká činnost není výlučně podmíněna výstavními příležitostmi.) Další přesuny obrazu už totiž vytvářejí jiné interpretační pole – kritik i teoretik své výklady formulují právě a jen v režimu nastaveném galerijním provozem, konstituovaném na základě oborového konsensu. Ironie v názvu výstavy tedy souvisí s Petrovými dlouhodobými hrátkami s výtvarnými žánry; s tradičními mediálními kategoriemi, které jsou obvykle stavěny do protikladu, jako je obraz a objekt nebo plošná a prostorová tvorba. Opakované transfery mezi těmito úrovněmi pak opodstatňují možnost použití (zdánlivě) nejapného označení „svislá tvorba“, aniž bychom popírali jeho humorný podtón.
Autor testuje potenciál obrazu, protože jak sám zdůrazňuje, vylučuje zavedené klišé, že v obrazovém poli se musí něco dít, „aby se bylo na co dívat“. Naopak pracuje s periferním viděním diváka, pojednává prostor galerie komplexně a soustředí se i na jinak neviditelný aparát celé instituce jako je například technické a personální zajištění jejího provozu. Rozšíření pozornosti mimo centrální pozici obrazu se projevuje i architektonickými zásahy do galerijní expozice. Nejde o to přizpůsobit ji adekvátnímu vyznění vlastní umělecké tvorby, ale využít ji k demonstrování precizně vybraných a důkladně řešených společensko politických témat. I v této místně specifické rovině si ale autor ponechává abstrahující rétoriku, která disponuje nadhledem a zobecněním. Před nedávnem tento přístup dovedl do krajnosti na své výstavě Kolonie svobody (Možnosti Nového národního stylu) v galerii Kvalitář, kde výstavní instalací simuloval dekorování domovních fasád a komentoval tak povahu vizuální kultury a projevy české mentality v čase nastolování nového politického systému (nejprve v roce 1918, potom po roce 1989). Malířským pojednáním celého interiéru zprostředkoval koncentrovanou typologii transformační reprezentace. Materializoval tak typicky české myšlení o funkci architektury a hmotné kultury při konstruování politické identity. „Naše, národní umění“ je zde příznačně oděno do odpovídajících barev pohybujících se na ose červená – modrá – bílá, která se v devadesátých letech překlápí k oranžové, lila a zelené, přetrvávajících do dneška.
S prostupováním kategorií veřejného, soukromého a poloveřejného autor pracoval i na své dosud poslední výstavě s názvem Do dichotomie obrazu. V Galerii Jelení rovněž pojednal celý výstavní prostor, ale v opačném gardu: zaměřil se na reprezentaci privátní sféry. Instalaci komponoval jako „domov“, byt představující izolovaný ostrov svobody. Ten je však apolitický pouze zdánlivě, jak dokládají relikty koloniálního myšlení ztělesněné policemi zabydlenými suvenýry z cest, za které by nám Edward Said asi nepoděkoval.
Na přítomné výstavě autor pracuje s principem ready-made, s matriálem z hobby marketů nebo s odpadem z truhlářské dílny, s „přednastavenou“ situací, což jej provází celou jeho tvorbou. Tyto polotovary přenáší do „světa umění“ malířskou intervencí – nikoli však prostou polychromií povrchu, ale různými postupy jako je přetahování klasickým malířským plátnem tak, aby podtrhl anatomii skryté konstrukce a kontrast mezi minimalismem a expresivní gestickou malbou, nebo dokonce ornamentikou. Pro autora je zásadní technické řešení, kdy až s pedantickou pečlivostí vybírá a kombinuje výtvarné a průmyslové matriály a technologie. Vystavené objekty pokrývá vrstvou připomínající olejový papír z předsádek starých knih, která stojí v opozici vůči jednolitému zlatému povrchu, na nějž je navázána takřka strojově přesným spojem – švem mezi dvěma entitami. V přesně promyšlené konfiguraci tvoří novou kvalitu prostoru, ale i jakýsi soupis malířských technik a přístupů, jež představuje autorovu vlastní verzi „syntetizujících dějin umění“.
Za efektním designem se nečekaně skrývá i didaktický rozměr – každý divák si chce prostřednictvím připodobnění k vlastní zásobnici zkušeností obraz/objekt/dílo, a obecně každý artefakt, nějak přisvojit a vyložit. Petr Dub pracuje na principu „inverzní“ nebo též „osmotické“ abstrakce. Nejde o postup, kdy umělec vychází z reálného jevu, z předmětné skutečnosti, kterou abstrahuje, ale naopak z abstrakce, kterou „zeskutečňuje“.
Důležitou a interpretačně opomíjenou kvalitou tvorby Petra Duba je její politický rozměr, který nárokuje divákovo kritické myšlení. Ačkoli programově nepoužívá srozumitelný rejstřík symbolů a odkazů a nenabízí ani klasickou naraci, vytrvale útočí na zaužívané způsoby vnímání a porozumění umění i sociální realitě. Pokud si uvědomíme tuto dimenzi autorova přístupu, pochopíme spojitost mezi jeho „ateliérovými díly“ v pozici artefaktů nebo komodit a aktivistickými projekty s reálným dopadem; spojitost mezi jeho politickou angažovaností, spolkovým životem a postminimalistickým jazykem.
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)