CZ / SK (Richard Adam)
Sbírání obrazů mladých, začínajících autorů je jedním z hlavních principů, na kterých je budována sbírka Wannieck Gallery. Je to celkem pochopitelné. Ve většině případů se výtvarný talent projeví již během studia na vysoké škole a vytváření ucelených kolekcí jednotlivých autorů i celých generací je o to snazší, čím ucelenější obraz si o tvorbě jejich protagonistů můžeme již od dob studií vytvořit. Tento zájem má pochopitelně i opačný efekt a výtvarníky velmi často motivuje k rozvíjení talentu a další tvorbě.
Z osobních návštěv a setkání s výtvarníky obou blízkých národů Čechů a Slováků postupně vykrystalizovala potřeba představit uměnímilovné veřejnosti výběry z tvorby umělců „sousedního státu“. Vladimír Beskid kurátorsky připravil loňskou výstavy slovenského umění PitoreSka ve Wannieck Gallery, letos pak reprezentativní výběr současné české malby ze sbírek Wannieck Gallery v galeriích v Trnavě a Nitře. Je, domníváme se, proto zcela logické, že třetí výstava, tentokrát opět v prostorách Wannieck Gallery, není již pouhou přehlídkou tvorby vzniklé v Čechách či na Slovensku, ale daleko spíše jistou konfrontací generačně podmíněných malířských aktivit obou národů.
Konceptuální malířská tvorba v širokém slova smyslu, modifikované realistické tendence nebo třeba vliv streetartu a graffiti. Všechny tyto i mnohé další polohy malby jsou na výstavě zastoupeny. Při výběru malířů jsme si přitom nestanovili žádná koncepční ani jiná kriteria či omezení. Rozhodujícím faktorem byla kvalita umělcovy tvorby. Na druhé straně jsme si vědomi, že zvláště u nejmladších výtvarníků /a někdy i studentů/ není výběr podložen ani tak dlouhodobými výsledky tvorby, jako spíše její momentální kvalitou. Za několik let se může situace mladé, nebo ještě spíše nastupující generace jevit poněkud jinak, ale to je skutečnost, se kterou se musí při koncipování takovýchto výstav vždy počítat. Fakt, že ne všichni generačně zajímaví autoři jsou na přehlídce představeni neznamená v žádném případě popření jejich kvality.
Co se týče samotných umělců, rozhodující pro jejich zařazení a tedy vlastně pro „uznání“ jejich tvorby, bylo, jako vždy, široké seznámení se s jejich malbou i okolnostmi, za kterých vzniká. Přitom jsme se snažili respektovat a zároveň reflektovat i určité regionální odlišnosti, které, podle našeho názoru, jsou zvláště na Slovensku poměrně výrazné /na jedné straně „Košický okruh“ – Blažo, Vasilko, Sirka, Králik, na druhé pak absolventi atelieru Ivana Csudaie na bratislavské Vysoké škole výtvarných umění – Šille, Baffi, Czinege, Černušák, Mrvová. A ještě jeden záměr hrál při koncipování slovenské části expozice důležitou roli. Slovenští výtvarníci nevystavují v Čechách zas až tak pravidelně. Jejich dílo jsme se proto pokusili představit v poněkud širším časovém rozmezí.
CZ / SK - tisková zpráva výstavy (Richard Adam, 2008)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)