Unframed (Michal Pěchouček)
Je velmi pravděpodobné, že se student pod dlouhodobějším vedením pedagoga Petra Kvíčaly, alespoň jednou dotkne tématu objektivizující malbu jako formální hru nebo vizuální pole k čistě filozofickým úvahám o tom, co je to obraz? Výsledkem bývá často sofistikovaná konceptuální práce oživující prvky technologického manuálu nebo lapidární demonstrace fyzikálních jevů. Je to zřejmě proto, že tento ateliér malby je otevřen i pro analytický typ studentů, pro které malba není jediným východiskem a že sám Petr Kvíčala je velmi vyhraněná osobnost – nekritický fanoušek senzuality a tvůrce precizních malířských forem. Určitou technologickou dokonalost a velkorysost (v materiálu i postupu), jež je důležitou kvalitou jeho rozmanité tvorby, si Kvíčala - řečeno s nadsázkou - zvolil téměř jako svůj životní styl. Proto není pro jeho studenty jednoduché, aby byli k této skutečnosti lhostejní a nezdrželi se komentáře.
Petr Dub se ve své práci s jistým smyslem pro ironii již dlouho zabývá symbolikou malovaného obrazu, jeho emblematičností – tedy tím, jaká je jeho funkce a jaké zprávy by měl o současném světě předávat a též jeho rétorikou – tedy jeho materiální povahou a tím, co je podstatou malířských příprav. V současném českém i světovém umění je to dosti oblíbený a důležitý tématický okruh. Sám Petr Dub vidí společnou tvůrčí spřízněnost s tvorbou Milana Housera, Jiřího Davida nebo umělecké dvojice Alexeje Kljukova a Vasila Artamonova. Podobnost ve formě i sdělení lze v jeho případě nalézt i v práci dalších umělců s postminimalistickými východisky jakými jsou Tomáš Vaněk, Jiří Skála, Evžen Šimera nebo malířka Angela de la Cruz.
Diplomová práce Petra Duba je zamýšlena jako instalace malovaných obrazů a vzhledem k jejímu charakteru také jako pohled do ateliéru, jež lze jen s obtížemi a s rizikem přenést do veřejného prostoru galerie. Práce jsou prezentovány, tak jak bývá u malby zvykem a jak se očekává. V tomto případě malby působí jako trojrozměrné objekty nebo reliéfy. Vypadají jako polotovary, které byly vyrobeny na místě a jsou zde jen dočasně. Přesto se jedná o finální tvar malovaných obrazů. Pouze jsou transformovány do podoby izolovaných předmětů, které vnímáme nejdříve hmotně. Plátna napnutá ne nejmenším možném počtu hřebíků a bez použití blindrámu jsou evidentně nevhodný nosič pro malbu Zároveň je takto natřené plátno bez rámu zjevným materiálním kódem a izolovaným elementem malby – média, jež je nenahraditelné tím, že je stvořeno bezprostřední lidskou rukou. Petr Dub pomocí jednoduchých elementů - z monochromně natřených ploch a rozmanitých fragmentů, představující malířské chyby a nedokonalosti – vyvolává v divákovi nejmenší možnou dávku sakralizace a slasti z malby. Jeho instalace vzbuzuje imaginární pocit blízkosti a setkání s klasickým uměním, z kterého je možno vidět jen jeho splihlý zbytek – stejně jako když praskne balónek z pouti.
Důležitou rovinou této práce je hledání šarmu nebo kvality v určitých nedostatcích, které vznikají neovlivnitelnými faktory. S pomocí poměrně minimálních prostředků lze v této instalaci vstoupit do nového prostoru vnímání. Přes určitou monotónnost je tato diplomová práce vyzrálým projevem a hodnotím ji známkou výborně.
Unframed - oponentský posudek praktické diplomové práce (Michal Pěchouček, 2009)
- 2025House of Fun a mětí (Milena Bartlová)
- 20251,000,000 years, 1,000 likes: 250-300 (Petr Dub)
- 2024Dvě německá slova v českém veřejném prostoru (Petr Agha)
- 2024Monografie Oddělení malby (Petr Dub)
- 2023Chirurg, interpret a mág v pohybu napínání (Andrea Průchová Hrůzová)
- 2023Slovník problémů (Václav Hájek)
- 2023Manifesty, nebo aforismy (Marek Meduna)
- 2023Asymetrická rovnice (Tereza Jindrová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 200-250 (Petr Dub)
- 2022Bůh si to žádá (Lenka Sýkorová)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 150-200 (Petr Dub)
- 2022Dvojí stavy v obrazobjektech Petra Duba (Jiří Ptáček)
- 2022Nepropadat Nietzschemu. Nepropadat ničemu. (Jan Kudrna)
- 20221,000,000 years, 1,000 likes: 50-100 (Petr Dub)
- 20211,000,000 years, 1,000 likes: 0-50 (Petr Dub)
- 2021Knihovna vzorů (Milan Mikuláštík)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Adam Štěch)
- 2020Věty po konceptuálním umění (Petr Dub)
- 2020Do hajzlu, nevidíš, že všichni umřeme (Michal Novotný)
- 2020Tabula Rasa Breach (Domenico de Chirico)
- 2019Absence (Petr Brožka)
- 2019Amoce / The Eye Is Black / Black Eye (Marcel Fišer)
- 2018White Over (Tomáš Knoflíček)
- 2018Naše galerie (Hynek Látal & Petr Dub)
- 2018Projektivní test (Pavel Kubesa)
- 2017Do dichotomie obrazu (Edith Jeřábková)
- 2017Reality Box? (Petr Agha)
- 2017Výběr ze svislé tvorby (Markéta Žáčková)
- 2016O obrazu, jeho formě a podivných názvech (Nina Michlovská & Petr Dub)
- 2016Nuance barvy v architektuře (Vendula Hnídková)
- 2016Kolonie svobody - Možnosti Nového národního stylu (Monika Čejková)
- 2016Šťastní a veselí (Tomáš Knoflíček)
- 2016Domovní znamení (Tereza Jindrová)
- 2015Deník přeživší (Ondřej Chrobák)
- 2015Estetika svádění (Petr Vaňous)
- 2014Další ze způsobů, jak nevytvářet obrazy (Marcel Fišer)
- 2014Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec (Nina Michlovská)
- 2013Nekonečný myslivec a samolibý kartograf (Petr Dub & Marika Kupková)
- 2013Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě (Petr Dub)
- 2013Stezka odvahy napříč suburbií (Nina Michlovská)
- 2012Pole Position (Pavel Netopil)
- 2012Okolo čeho se motáme? (Marika Kupková)
- 2011Magnus - Petr Dub (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Artlist (Václav Hájek)
- 2011Q&A - Interview (Irena Satkeová)
- 2011Aluzivní malba-objekt (Vlasta Čiháková Noshiro)
- 2011Polohy současné abstrakce (Olga Malá)
- 2011Kustodka (Marika Kupková)
- 2011Dvojí kód kustodky (Petr Vaňous)
- 2011Pozor na ženy v galeriích (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Kustodka - Start Up (Sandra Baborovská)
- 2011Unframed & Reframed (Tomáš Pospiszyl)
- 2011Velké ambice (Jiří Ptáček)
- 2010The International Sovereign European Art Prize (SEAP)
- 2010Cyklus Transformers (Petr Dub)
- 2010Portfolio (Kateřina Tučková)
- 2010Unframed (Petr Dub)
- 2009Reframed (Jiří Valoch)
- 2009Oddělení malby (Jan Zálešák)
- 2009Reframed - House OF Dublon (Jan Zálešák)
- 2009Unframed (Michal Pěchouček)
- 2009Unframed (Milan Houser)
- 2008CZ / SK (Richard Adam)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Milan Salák)
- 2007Obraz jako vizuální a prostorový artefakt (Petr Dub)
- 2007Zlínský salón mladých (Václav Mílek)
- 2007Léčba neklidem (Martin Mikolášek)
- 2006Generátor všech faktů (Lorem Ipsum)