Hello, Marshall! (polymerční sádra, akryl, syntetické laky, ⌀ 50 cm, 1/60 ks, 2025)
Detail povrchu: technické popisky spojené s použitými barvami a materiály
Cyklus vznikl na základě poptávky ze strany J&T Banky. Investiční skupina objednala sérii jako dar pro své dlouholeté zaměstnance. V abstraktní hmotě gestické malby je kontextuálně ukryta česká koruna. Autorem designu mince zavedené na trh v roce 1991 je Asamat Baltaev, medailér a rytec pocházející z Čuvašské (Suvarské) republiky.
Celek je inspirován dílem kanadského filozofa Marshalla McLuhana. McLuhan ve své knize Understanding Media: The Extensions of Man představil známou myšlenku, že „médiem je poselství“. Tím chtěl poukázat na to, že způsob, jakým je sdělení předáváno – tedy samotné médium – má na společnost větší dopad než samotný obsah sdělení. Jinými slovy, forma média ovlivňuje vnímání a chování lidí více než to, co médium konkrétně sděluje.
Série vycházející z původní matrice obsahuje celkem 60 barevných originálů. Barevná škála byla sestavena mechanicky pomocí digitální aretační tabulky na základě „teploty“ jednotlivých barev, zatímco lidské oko vnímá barevné odstíny vždy subjektivně. Použitý princip záměrně narušuje tradiční vztah mezi originálem a kopií a opouští klasické číslování multiplikovaných uměleckých děl (grafické listy, fotografie, sochařské odlitky apod.)
Tzv. McLuhanova tetráda médií byla představena v roce 1977, a to posmrtně v knize Laws of Media: The New Science, kterou dokončil McLuhanův syn Eric McLuhan.
Rozšířená studie fotografa Zdeňka Porcala (@studioflusser) ukazuje všech šedesát obrazů na provrchu jednoho formátu.
1. Co médium rozšiřuje? 2. Co médium činí zastaralým? 3. Co médium obnovuje, co bylo dříve zastaralé? 4. Co se stane, když je médium dovedeno do extrému?
Pohled do instalace cyklu v galerii Nová síň (Praha, 2025)
Základním tématem série je otázka optického klamu, originálu a kopie. Východiskem je malířská matrice zachycující různé spektrum abstraktní malby, z níž následně vzniká sochařská forma, a tedy i možnost její multiplikace pomocí navazujícího odlévání. Cyklus vzniká podobně jako grafický list, ale v autorově podání se projevuje prostřednictvím sochařského gesta. Bez znalosti jeho materiálové podstaty působí navíc jako věrná iluze malby na plátně. Objem Palindromu zůstává vždy stejný, mění se ovšem jednotlivé odlitky s ohledem na použitou technologii a povrchovou barevnost každého z celkem šedesáti kusů. Konvolut svým názvem odkazuje na dílo významného kanadského filozofa Marshalla McLuhana, průkopníka postmoderního uvažování o nových médiích, jejich dosahu a teze o tom, jak médium samo mění způsob komunikace a myšlení. Hello, Marshall!
Více o projektu zde…